Szukają online, kupują offline - efekt ROPO i efekt odwróconego ROPO
70 % konsumentów zanim kupi produkt w sklepie tradycyjnym, uprzednio sięga po informacje o tym produkcie do Internetu.
Efekt ROPO (research online, purchase offline) to w dosłownym tłumaczeniu, szukasz online, kupujesz offline.
Bardzo często zdarza się że szukamy danego produktu w Internecie, przeglądamy oferty różnych producentów, porównujemy ceny, ale ostatecznie kupujemy ten produkt w sklepie stacjonarnym.
Dokładnie tak samo może być w drugim kierunku, kiedy to oglądamy produkty w sklepach tradycyjnych, sprawdzamy je wizualnie, porównujemy paramertry, a ostatecznie kupujemy je przez Internet. Takie zjawisko nazywamy efektem odwróconego ROPO.
Oba te zjawiska są ze sobą ścisłe powiązane, dlatego jak pokazują badania obecność w Internecie jest bardzo ważna. Bardzo często zdarza się że przedsiębiorcy narzekają, że mimo iż są obecni w Internecie nie osiągają oczekiwanego efektu, że spodziewali się większych przychodów z e-commerce. Dlatego bardzo ważne jest podczas prowadzenia kampanii internetowych i badania ROI (wskaźnika rentowności z) również badanie przychodów pochodzących z zakupów tradycyjnych i wpływu efektu ROPO.
Czy efekt ROPO dotyczy także małych firm? Oczywiście, że tak, jeśli Twój potencjalny klient ma możliwość znalezienia i przeanalizowania twoich usług czy produktów w Internecie. Nawet lokalnie - ktoś może szukać takiej firmy jak Twoja, spokojnie dokona analizy w Internecie i ostatecznie odwiedzi Twoją firmę lub sklep i dokona zakupu w sposób tradycyjny.
Zespół Opiniac.com pod patronatem Izby Gospodarki Elektronicznej e-commerce Polska przygotował raport "Efekt ROPO w segmentach polskiego e-commerce – 2015". Konsumenci pytani byli o swoje doświadczenia związane z zakupami w sklepach tradycyjnych oraz z zakupami przez Internet. Badanie wyszcczególnia także wpływ sektora mobile w zakupach nline.
Az 93,25% badanych deklaruje, że korzysta z Internetu codziennie lub prawie codziennie.
Ogólne wyniki:
Przebadano takie segmenty produktów jak:
- RTV/AGD
- książka/fil/muzyka
- wyjazdy wakacyjne
- leki/kosmetyki
- narzędzia, materiały budowlane i ogrodnicze
- sport
- telekomunikacja
Zapytano o miejsce dokonania zakupu:
Zapytano o to czy zanim doonano zakupu w sposób tradycyjny poszulano informacjii opini o produkcie:
Zapytano o miejsce dokonania zakupu online:
Cały raport dostepny jest tutaj.